صفر تا صد انتخاب رشته نهم به دهم
انتخاب رشته ی پایه ی نهم اولین مرحله و یا حتی شاید مهمترین مرحله در تعیین مسیر آینده ی دانش آموز است. در این سال علایق دانش آموز بایستی توسط مشاوران و روانشناسان تحصیلی و شغلی شناسایی شود، سپس با توجه به شرایط روز جامعه و دادن اطلاعات شغلی به دانش آموز و همین طور مطرح کردن این مسئله با والدین، اقدام به انتخاب رشته ی تحصیلی در پایه ی نهم کنند ، در این مرحله بعد روانشناسی بسیار مهم است، زیرا انگیزه ی داوطلب برای ادامه ی تحصیل در رشته ای که انتخاب می کند و می خواهد در آن ادامه بدهد بسیار مهم است. زیرا ممکن است با یک انتخاب نامناسب، شرایط تحصیل در مقطع متوسطه ی دوم بسیار سخت و ناامیدانه پیش برود.
شیوه ی انتخاب رشته ی پایه ی نهم
دانش آموزان پایه ی نهم بایستی برای ورود به مقطع متوسطه ی دوم انتخاب رشته را انجام دهند و این امر پس از امتحانات نهایی خرداد ماه انجام خواهد شد و تاثیر امتحانات نهایی بسیار مهم خواهد بود. در انتخاب رشته ی پایه دهم، نمرات سال های هفتم، هشتم و نهم و همچنین آزمون مشاوره ای همگام تاثیرگذار خواهد بود. ضمن اینکه علاقه و توانایی دانش آموز در رشته ی انتخابی بسیار اهمیت دارد. برای انجام این کار بایستی در زمانی که آموزش و پرورش اعلام می کند به سایت pada.medu.ir مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. انتخاب رشته ی دانش آموزان در پایه ی نهم کاملا به صورت غیرحضوری انجام می شود.
زمان انتخاب رشته ی پایه ی نهم به دهم
طبق سنوات گذشته انتخاب رشته ی پایه ی نهم به دهم بعد از امتحانات خرداد ماه طی زمانی که آموزش و پرورش مقرر می کند انجام می شود که دانش آموز بایستی فرم هدایت تحصیلی خود را حتما کامل کند سپس به انتخاب رشته ی خود بپردازد.
نحوه ی انتخاب رشته ی پایه ی نهم به دهم
همان طور که در توضیحات قبل گفته شد، در پروسه ی انتخاب رشته ی پایه ی نهم به دهم، کلیه ی نمرات پایه های هفتم، هشتم و نهم موثر می باشد. ضمن اینکه دانش آموز بایستی کف حداقل نمره را برای هر رشته ای که مدنظرش است بیاورد. این حداقل نمره برای رشته های مختلف متفاوت می باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد. در پروسه ی انتخاب رشته برای هر دانش آموز 100 امتیاز در نظر گرفته شده است که تقسیم بندی آن به شکل زیر است:
نوع | امتیاز |
سوابق تحصیلی | 35 |
آزمون های مشاوره ای | 30 |
نظر دانش آموز | 10 |
نظر معلمان | 10 |
نظر مشاور | 10 |
نظر والدین | 5 |
اهمیت سال های هفتم، هشتم و نهم
همانطور که گفته شد کلیه نمرات سال های هفتم، هشتم و نهم برای ورود به مقطع متوسطه دوم محاسبه خواهد شد، اما سال نهم به جهت اهمیت بیشتر و پارامتر امتحان نهایی دارای ارزش بیشتری است. این ارزش ها به شکل ضریب اعمال می شود که در سال های هفتم و هشتم، دروس ضریب یک و سال نهم دروس ضریب سه را به خود اختصاص می دهند.
معرفی رشته ها
فرآیند انتخاب رشته ی پایه ی نهم از مهمترین مقاطع زمانی در دوران تحصیلی به حساب می آید. روانشناسان تحصیلی و شغلی بایستی با گرفتن آزمون های رغبت سنجی مختلف و گذاشتن جلسات مشاوره ای مختلف اقدام به شناسایی علایق و توانایی دانش آموزان کرده و سعی در انتخاب بهتر برای انتخاب یک رشته ی مناسب برای دانش آموز کنند. مشخص شدن این مطلب می تواند برای انتخاب رشته ی سرگروه به دانش آموز کند. رشته های سرگروه عبارتند از رشته های نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش. در این مطلب سعی می کنیم زیر مجموعه های هر رشته را به شکل جداگانه مشخص کنیم و توضیحاتی در خصوص هرکدام با توجه به شرایط روز جامعه ارائه دهیم.
معرفی رشته های شاخه نظری
رشته های این سرگروه از مهمترین رشته ها برای فراگیری تحصیلات آکادمیک به شمار می آید. زیرا با توجه به شرایط روز جامعه اکثر مشاغل موجود در کشور در حوزه ی رشته های نظری قرار می گیرند. رشته های نظری عبارتند از رشته های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی و معارف اسلامی. طبیعتا برای تحصیل در این رشته ها داشتن معدل مناسب، مهمترین شرط تحصیل در این رشته ها می باشد.
رشته ی علوم تجربی
پر طرفدارترین رشته ی حال حاضر که مورد توجه دانش آموزان برای انتخاب رشته ی پایه ی نهم است، رشته ی علوم تجربی است. رشته ی علوم تجربی با داشتن رشته های پرطرفدار که از لحاظ درآمدی و تضمین آینده ی شغلی شرایط بهتری را دارند، پر طرفدارترین رشته ی حال حاضر لقب گرفته است. اما صرف اینکه فقط این رشته از لحاظ درآمدی و شغلی دارای شرایط ایده آلی است نباید معیار اصلی برای انتخاب رشته ی پایه ی نهم قرار بگیرد.
داشتن شرایط علمی مناسب، علاقه نسبت به دروسی که قرار است در مقطع متوسطه دوم مطالعه کند و شرایط قبولی در کنکور سراسری و پذیرش دانشگاه ها باید مدنظر قرار گیرد. مهمترین دروسی که در مقطع متوسطه دوم دانش آموز با آن ها برخورد دارد، دروس زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک و زمین شناسی است. داوطلب می تواند با مدنظر قرار دادن درس علوم و ریاضی خود نسبت به انتخاب این رشته اقدام کند. مهمترین درس در این رشته، درس زیست شناسی می باشد. این درس کاملا نیاز به قوه ی تحلیل بالایی دارد و همینطور داوطلب بایستی از لحاظ حفظ کردن مفاهیم شرایط مناسبی را داشته باشد. حال داوطلب بایستی با توجه به این توضیحات شرایط پذیرش در این رشته را به دست بیاورد که در جدول زیر به شکل کامل نشان داده شده است.
درس | امتیاز حداقل |
مجموع نمرات ریاضی و علوم تجربی | ضریب 42 |
ریاضی | ضریب 3 و نمره ی 13 |
علوم تجربی | ضریب 3 و نمره ی 14 |
معدل | حداقل 14 |
رشته ی ریاضی و فیزیک
رشته ی ریاضی و فیزیک، یکی از جذاب ترین رشته ها در میان رشته های دیگر است. دانش آموزانی که علاقه به ارائه ی نظریه و استدلال های مختلف دارند و همینطور قدرت تحلیل و حل مسئله دارند، می توانند این رشته را انتخاب کنند. رشته ی ریاضی دارای متنوع ترین و پر تعداد ترین رشته های زیرگروه در میان تمامی رشته های نظری است. دانش آموز در مقطع متوسطه ی دوم با دروسی مانند ریاضی، حسابان، فیزیک، شیمی، هندسه، آمار و احتمال و ریاضیات گسسته روبه رو است که می تواند توانایی خود را برای ورود به این رشته با درس ریاضی پایه ی نهم خود بسنجد. شرایط انتخاب رشته ی ریاضی در پایه ی نهم به شرح زیر است:
درس | امتیاز حداقل |
مجموع نمرات ریاضی و علوم تجربی | ضریب 42 |
ریاضی | ضریب 3 و نمره 14 |
علوم تجربی | ضریب 3 و نمره 13 |
معدل | 14 |
رشتهی علوم انسانی
در انتخاب رشته ی تحصیلی پایه ی نهم، رشته ی علوم انسانی مورد علاقه ی دانش آموزانی است که توانایی آنها در حفظیات و همینطور قدرت درک مطلب نسبتا بالایی دارند، است.در این سالیان اخیر با توجه به باز شدن فضای شغلی در رشته های علوم انسانی و همینطور ارتقا از لحاظ درآمدی، دانش آموزان بیشتری به سمت این رشته ها گرایش پیدا می کنند و هر ساله تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور علوم انسانی بیش از پیش می شود. دروسی که دانش آموزان در مقطع متوسطه ی دوم با آن روبه رو هستند عبارت است از: عربی تخصصی،ادبیات تخصصی،علوم و فنون ادبی، روانشناسی، اقتصاد، ریاضی، جامعه شناسی و … . همانطور که از نام درس ها پیداست، توانایی فرد در برقراری ارتباط در مجامع و با افراد و سلیقه های مختلف، از لازمه های انتخاب این رشته می باشد.
درس | امتیاز حداقل |
عربی، مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات فارسی | ضریب 42 |
ادبیات فارسی | ضریب 4 و نمره 14 |
عربی | ضریب 2 و نمره 12 |
مطالعات اجتماعی | ضریب 3 و نمره 13 |
معدل | 14 |
رشته ی علوم و معارف اسلامی
دانش آموزانی که علاقه مند به موضوعات فقه و اسلامی هستند و می خواهند در علوم قرآنی و اسلامی، تحقیق و تحصیل کنند تا بتوانند این علوم را با توجه به پیشرفت تکنولوژی و علومی که به روز رسانی می شوند، به زبان دیگر و به شکل دیگر بیان کنند، می توانند در زمان مقرر شده برای انتخاب رشته ی پایه ی تحصیلی نهم، این رشته را انتخاب کرده و در مقطع متوسطه ی دوم به تحصیل در این رشته بپردازند. درس عربی پایه ای ترین درس این رشته می باشد . ضمن اینکه دانش آموز از لحاظ حفظیات باید شرایط خوبی را داشته باشد.
درس | امتیاز حداقل |
مطالعات اجتماعی، فارسی و عربی | مجموع ضرایب 42 |
فارسی | ضریب 4 نمره 14 |
اجتماعی | ضریب 3 نمره 13 |
عربی | ضریب 2 نمره 12 |
معدل | 14 |
رشته های فنی و حرفه ای
از مشخصه های افرادی که در موعدد مقرر انتخاب رشته ی تحصیلی پایه نهم به سمت رشته های فنی و حرفه ای گرایش پیدا می کنند، توانایی و علاقه ی آنها به انجام دادن کارهای عملی و سریعتر جذب بازار کار شدن است. این دانش آموزان وقتی انتخاب میکنند که در این رشته ها تحصیل کنند، برخلاف رشته های نظری، تمرکزشان تخصصی به روی دروسی که فقط در آن تحصیل می کنند است. تمام پروژه ها و کارهای عملی که در کارگاه ها و آزمایشگاه ها انجام می شود معطوف به رشته های خودشان است. تلاش و پشتکار، قوه ی خلاقیت و انگیزه ی زیاد از لازمه های انتخاب در این رشته است.
زیر گروه های رشته های فنی و حرفه ای
- هنر
- مدیریت
- صنعت
- کشاورزی
شرایط انتخاب رشته ی فنی و حرفه ای در پایه نهم
درس | امتیاز حداقل |
ریاضی و علوم و کار و فناوری | ضریب 30 |
ریاضی | نمره 10 |
معدل | 12 |
رشته های کار و دانش
این رشته ها مانند رشته های فنی و حرفه ای بیشتر جنبه ی عملی دارند و دانش آموزان در موعد مقرر انتخاب رشته ی تحصیلی پایه ی نهم با توجه به علاقه شان نسبت به کارهای عملی می توانند این رشته را انتخاب کنند. تفاوتی که این رشته با رشته ی فنی و حرفه ای دارد تنوع بیشتر رشته های زیرمجموعه ی آن است. همینطور در این رشته دانش آموزان می توانند با مراجعه به آموزشگاه های تخصصی فنی و حرفه ای اقدام به تحصیل کرده و مدرک دیپلم خود را دریافت کنند.
شرایط انتخاب رشته ی کار و دانش در پایه ی نهم
درس | امتیاز حداقل |
ریاضی و کار و فناوری | ضریب 36 |
ریاضی | ضریب 2 نمره 10 |
کار و فناوری | ضریب 3 نمره 12 |
معدل | 12 |
دسته بندی مشاغل در زیرگروه ها
در این مطلب به دسته بندی مشاغل که مربوط به هر زیرگروه هست می پردازیم تا دانش آموزان در موعد انتخاب رشته ی پایه ی نهم با دید بازتر و اطلاعات بیشتری نسبت به رشته ی مورد نظر خود، اقدام به انتخاب آن رشته کنند:
مشاغل زیرگروه علوم تجربی:
1-رشته های علوم پزشکی:
اولین انتخاب اکثر داوطلبان کنکور تجربی ، سه رشته پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی است که البته تعداد کمتری از داوطلبان نیز به رشته ی دامپزشکی علاقه دارند. این رشته ها همگی در مقطع دکتری ارائه می شوند . برای وارد شدن به شغل های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و دامپزشکی باید رتبه بسیار مناسبی را در کنکور تجربی کسب کنید و در هیچ دانشگاهی نیز بدون کنکور ارائه می شود.
با ادامه تحصیل در این رشته ها نیز می توانید تخصص و فوق تخصص خود را دریافت کنید و به درآمد بیشتری نیز برسید.تخصص هایی همچون چشم پزشکی ، مغز و اعصاب ، قلب و عروق ، پوست ، مو و زیبایی، ارتوپدی ، گوش ، حلق ، بینی و … تخصص های دندانپزشکی همچون پاتولوژیست دهان و دندان ، اندودنتیست ، زیبایی و … و تخصص های داروسازی نیز بیشتر از 12 تخصص از جمله داروسازی بالینی هستند.
2-رشته های پیراپزشکی:
ترتیب رشته های پیراپزشکی به شکل زیر است: پرستاری ، مامایی، اتاق عمل، هوشبری، فیزیوتراپی، فوریت های پزشکی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، اعضای مصنوعی، تکنسین پروتزهای دندانی، علوم آزمایشگاهی، کار درمانی، گفتار درمانی، رادیولوژی
3-علوم پایه:
میکروبیولوژی، زیست شناسی سلولی و مولکولی، زیست شناسی جانوری، زیست شناسی گیاهی، زیست شناسی دریا، علوم تغذیه، علوم و مهندسی صنایع غذایی، مهندسی بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، گیاه پزشکی، شیمی محض، شیمی کاربردی، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی، روانشناسی
4- دبیری رشته تجربی
آموزش زیست شناسی، آموزش شیمی، آموزش کودکان استثنایی
مشاغل رشته ی ریاضی و فیزیک:
همانطور که گفته شد رشته ی ریاضی از لحاظ تنوع بسیار شرایط خوبی دارد و اکثر رشته ها و مشاغل آن در قالب مهندسی ارائه و معرفی می شود ، مهندسی عمران، مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی معماری، مهندسی کشاورزی، مهندسی دریا، مهندسی شیمی، مهندسی پزشکی، مهندسی نساجی، مهندسی هوا و فضا، مهندسی کامپیوتر، مهندسی انرژی، مهندسی اپتیک و لیزر، مهندسی ایمنی، مهندسی محیط زیست و ….. ، این رشته ها و مشاغل از پرطرفدارترین رشته ها و مشاغل در رشته ی ریاضی و فیزیک است که اکثر داوطلبان در زمان انتخاب رشته آزمون سراسری این رشته ها را انتخاب می کنند.
مشاغل رشته ی علوم انسانی:
رشته ی علوم انسانی در این چند ساله با توجه به باز شدن فضاهای شغلی در این رشته توجهات بیشتری را نسبت به سال های اخیر به خود جذب کرده است. در این مطلب اشاره ای به برخی رشته های پرطرفدار خواهیم کرد که هم از لحاظ تحصیلات آکادمیک و هم از لحاظ شغلی درآمد مناسبی دارند:
وکالت، روانشناسی، حسابداری، مدیریت، تربیت بدنی، هتلداری، جهانگردی، اقتصاد، مددکاری اجتماعی، جغرافیا
اکثر افرادی که به رشته ی علوم انسانی گرایش دارند و این رشته را انتخاب می کنند برای یادگیری علوم پایه و تسلط بر آن است که بتوانند وارد رشته های دبیری بشوند و به تدریس این علوم بپردازند.
مشاغل رشته ی فنی و حرفه ای
با توجه به توضیحاتی که در خصوص رشته ی فنی و حرفه ای داده شد، اکثر داوطلبانی که در این رشته تحصیل می کنند دارای قدرت فعالیت های عملی بالا هستند و همینطور در زمینه ی اجرایی شرایط خوبی را دارند. رشته ها و مشاغل پرطرفدار این زیر گروه به ترتیب زیر است:
صنایع فلزی، جوشکاری، تاسیسات، حسابداری، تاسیسات، مکانیک، کارهای عمومی ساختمان، الکترونیک، الکتروتکنیک، نقشه کشی، معماری، تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی، کامپیوتر و سخت افزار و نرم افزار
مشاغل رشته ی کار و دانش
این رشته به مانند رشته ی فنی و حرفه ای کاملا عملی محور بوده منتها جزئیات این رشته نسبت به رشته ی فنی و حرفه ای بیشتر است.
برق ساختمان، نساجی عمومی، الکترونیک صنعتی، ریخته گری، نصب و سرویس آسانسور، تراشکاری، مدلسازی، پرورش گیاهان در شاخه ی کشاورزی، عکاسی، معماری داخلی، تصویر سازی، طراحی طلا و جواهر، کاغذ سازی، خاتم کاری، خاتم سازی، کاشی سازی و ….
جمع بندی
دانش آموزان پایه نهم، با توجه به شرایط سنی که در آن قرار دارند آنچنان قدرت تصمیم گیری بالایی را برای آینده ی خود ندارند و اگر این امر کامل به خودشان واگذار شود دست به تصمیم گیری های هیجانی زده و ممکن است که در آینده به مشکل بر بخورند.
در این زمان حساس، مشاوران تحصیلی و روانشناسان شغلی موقعیت مهم و خطیری دارند و بایستی با گذاشتن جلسات متمادی و مداوم چه با دانش آموز و چه با والدین، با شناسایی توانایی ها و استعدادهای دانش آموزان که با انجام تست های روانشناسی و رغبت سنجی مانند:DISC،هالند و … مشخص می شود نسبت به معرفی رشته های متناسب با شرایط این دانش آموزان اقدام کنند.
در این مراحل نقش اولیا و قبول نتایج این تست ها و توصیه های روانشناسان و مشاوران بسیار مهم و حیاتی می باشد. متاسفانه والدین این دانش آموزان طبق پیش فرض هایی که از برخی رشته ها در ذهن خود دارند که فقط با تحصیل در این رشته ها فرزندشان زندگی عالی و در رفاه کامل را دارند، اقدام به انتخاب رشته ی تحصیلی در پایه ی نهم در این رشته های خاص با فشار و اجبار کرده و باعث میشود که روند تحصیلی دانش آموزان در مقطع متوسطه ی دوم دچار اختلال گردد. در این مرحله نقش روانشناسان بسیار پررنگ شده و می توانند با برگزاری یک سری جلسات این مسائل را به والدین تفهیم کنند.
دیدگاهتان را بنویسید